![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
A muzsikálás a már megszokott mederben folyik tovább. A
Zeneakadémián az emelvényen a teljes műsort Antal Mátyás
vezényelte 1986-ban:
"Antal Mátyás intuitív, biztosan irányító vezénylése
megnyugtató harmóniát teremtett. Dohnányi ritkán játszott
Konzertstückjének szólistája Banda Ede, aki az utóbbi időkben
ritkán hallható versenyművek előadójaként. Érett,
technikailag minden részletében megoldott interpretációjában
megragadó volt a nosztalgikus, szépséges, mélyből fakadó, fájdalmas
zene kifejező ereje.
Hasonlóan jó színvonalúnak bizonyult a zenekar játéka a Kodály
műben, a Budavári Te Deumban. Főszerepe a Záborszky Kálmán
irányításával működő kórusnak, az I. István Gimnázium
Énekkarának volt."
/Magyar Nemzet, 1986. február l. Sz. Farkas Márta/
Különlegességről számol be az alábbi tudósítás:
"Ismét Brenton Langbein svájci karmester vezényelte az
István zenekart a Zeneakadémián. Langbein és a zenekar hosszú
évek óta meghitt barátok és ez a bensőséges emberi-művészi
kapcsolat egyre inkább javára szolgál közös munkájuknak. Ez
alkalommal mint hegedűművész is bemutatkozott a karmester,
Bach E-dúr hegedűversenyének szólistájaként. Szívhez szóló,
meleg tónusa főként a mű lassú, középső tételében érvényesült
hatásosan. A hangverseny tetőpontját a Stravinsky-mű, a Zsoltár-szimfónia
jelentette. A produkció komoly erőssége volt a Záborszky Kálmán
karigazgató munkáját dicsérő vegyes kar, amely nemcsak
tiszta és pontos énekével, de a darab szellemének tökéletes
megértésével és ennek hű tolmácsolásával is kitűnt."
/Magyar Nemzet, 1986. február 22. Pándi Marianne/
Egy Abbado produkció nyomán merült föl Berlioz Te Deumjának
megszólaltatása. Akkor derült ki, hogy magyarországi ősbemutatóról
van szó! Erre az egyedülálló feladatra ismét a többségében
diákokból álló társaság vállalkozott. A Te Deum, minden
forradalom és diadal monumentális remekműve arra volt hívatva,
hogy Napóleon katonai hatalmát dicsőítse, de a műben több
és más is van - nyilatkozta Kálmán, aki az óriási együttest
összefogta - a harmadik és az ötödik tétel könyörgése és
fohásza az ember békeóhaját, a szenvedés után a gyógyulást
kívánja kifejezni. Azt írja Kroó György: "Ha Berlioz
ezt az egyetlen tételt (Judex Crederis) írta volna egész életében,
elég lenne ahhoz, hogy a neve fennmaradjon". De lássuk
csak mi hangzott el az Új Zenei Újságban, szintén Kroó Györgytől:
"A grandiózus kompozíciót - Magyarországon először -
egy iskolai együttes mutatta be az elmúlt hét végén. Igaz,
ez az együttes az I. István Gimnázium nagy múltú zenekara, a
hozzá csatlakozó István Király Oratóriumkórus és a kiegészítő
igen lelkes iskolai kórusok, a Hunyadi János Zenei Általános
Iskola és a Rädda Barnen Általános Iskola Gyermekkara Nits Márta,
Cseszka Edit és Surán Sándor betanításában. Ez csak akkor
és csak úgy lehetséges, ha a produkciónak megszállott
szervezője, vezetője, kivitelezője van, ebben az esetben Záborszky
Kálmán személyében, aki hisz az ügyben, hisz a gyermekeiben.
Valaki, aki nem hivatkozik az anyagi akadályokra, aki nem dől
be annak a tévhitnek, hogy az iskolás korúak tömegei kívánják,
sőt követelik a rock-zenét, és aki tudja, hogy a nevelés nem
akármilyen divatos elképzelések kiszolgálását jelenti,
hanem a teljes ember ügyének fölvállalását, szolgálatát.
Rendkívül nehéz ez a Berlioz kompozíció, a méretei
gigantikusak, helyenként a zeneszerző harmóniai fantáziája
is elképesztően vakmerő. A mű szépsége sokszor fenséges
monotóniában nyilvánul meg és hihetetlen akarat feszíti
szerkezetét. Különös módon a gyerekek megérezték és közvetíteni
tudták ezt a sajátos szépséget.
A közönség lélegzet-visszafojtva adta át magát az élménynek."
/Magyar Rádió, 1987. november 21./
Ugyanezt a művet a társulat előadta második, nagysikerű
spanyolországi turnéján is, 1989-ben.
"Hogyan képes egyetlen gimnázium ennyi zenészt nevelni és
ilyen magas szintű produkciókat létrehozni, vagy hogy ki állhat
250 ember utaztatásának, szerepeltetésének megszervezése mögött?
- Az István Gimnázium zenekarában vagy énekkarában dolgozni
nem kötelező, hanem nagy becsben álló poszt a diákok között.
Záborszky Kálmán szavai szerint a zenén kívül sok minden mást
is megtanulnak a felelősségről, kitartásról, önzetlenségről.
A jutalom pedig a taps és az az érzés, amit nem nagyon
ismerhet kívülálló: mennyivel nagyobb élmény a műveket végigénekelni,
mint meghallgatni."
/Új ember, 1989. Czigány Ildikó/
Közben 1988-ban a muzsikus dinasztia alapítója, Záborszky József,
akinek egész életében minden a zenével függ össze, újabb
elismerésben részesült, A Fővárosi Tanács Művészeti Díja
kitüntetésben.
A magyar művészeti élet megint egy meghökkentő újdonsággal
nézhet szembe: az István zenekar újabb ősbemutatója ezúttal
Bernstein Kennedy miséje. A 70. évében járó szerző nagy örömmel
fogadta a legkedvesebb művének szóló érdeklődést, amelyről
egy exkluzív interjúban értesülhettünk Juhász Elődtől.
Ebből az is kiderül, milyen nagyra becsülte a művész a két
Kennedy-mártírt. Nagy szeretettel sok sikert kívánt az előadóknak.
"Ünnepélyes, szép pillanatok színtere volt a hétvégén
a Margitszigeti Szabadtéri Színpad. Különlegesen nagyszabású
mű magyarországi bemutatójára gyülekezett a meglepő összetételű
közönség: rock-rajongó diákgyerekektől kifinomult ízlésű
koncertlátogatókig több százan vonultak a sziget sétaútjain.
A Bernstein Mise lenyűgöző mű, és hogy ritkán tűzik műsorra
annak csak az az oka, hogy rendkívüli zenei - művészi teljesítményt
igényel. Nagyzenekar, nagykórus, fiúkórus, rock-együttes,
opera- és soul-zenében is jártas szólisták szólaltatják
meg. A mise liturgiáját követő mű megkérdőjelezi annak értelmét,
fellázad a mára érvénytelennek hitt tételei ellen, majd ismét
visszahajol a pótolhatatlan hithez."
/Vasárnapi Hírek, 1988. július 3. Budai Katalin/
Kálmán így foglalja össze a műről alkotott véleményét:
"Hihetetlenül sokszínű a zene, a legmodernebb zenei
megoldásokkal. Rendkívüli feladatot jelent énekesnek,
muzsikusnak, karmesternek egyaránt - ugyanakkor megdöbbentő,
felrázó szellemi élményt is."
A következő év tavaszán, a Budapesti Tavaszi Fesztivál
kiemelkedő eseményeként nem is képzelhető el más, mint egy
újabb ősbemutató. Ezúttal magyar zeneszerző, Lajtha László
neve kerül vissza a köztudatba - nem kevesebb, mint negyven év
késéssel ismerkedhet meg a közönség a Bartók-Kodály nemzedék
e harmadik kiemelkedő egyéniségével. A helyszín is új az
együttesnek: a Mátyás templom. Méltó megmérettetés az
idestova
35. évfordulójához
érkezett zenekar történetében. "A mű az "ártatlan"
Mise fríg hangnemben címmel került előadásra, az igazi cím
azonban a partitúra utolsó kettősvonala utáni datálásban
található: 1950 IV.-VII. In diebus tribulationis, azaz A
szorongattatás napjaiban." /Magyar Hírlap, 1989. március
22. Várnai Péter/ Érdekes cím, ha az ember a 40 éves késésre
gondol. "Egészen kiváló volt az előadás. Záborszky Kálmán
nagyszerűen vezényelt." /idézet u. ott/
"Záborszky Kálmán Lajtha László Miséjének bemutatásával
új utat jelölt ki maga és együttese számára. Vállalta,
hogy szószólója, hírvivője és tolmácsa legyen holt és élő
zeneszerzők műveinek. A pálmáról mondja a latin közmondás,
hogy annál jobban nő, minél nagyobb súly nehezedik rá. Az
István-zenekar eddig is kivívta megbecsülésünket
professzionista felkészültségével, ezután már a hazai
komponisták cseppet sem szerény előadói követelményeinek is
megfelelni tudó technikai-szellemi érettségét kell elismernünk."
/Magyar Nemzet, 1990. október 1. Pándi Marianne/
Ez a méltatás abból az alkalomból íródott, hogy ezúttal
ismét új mű, Ránki György Káin és Ábel című oratóriuma
csatlakozott az eddigi - egyre terebélyesebb - listához. A
hangversenytermi bemutató igazán nagy jelentőségű, hiszen a
nyolcvanadik évén túl járó mester bibliai ihletésű művével
a társulat zenetörténeti hivatástudatát igencsak megerősítette.
Az 1990-es évi Tavaszi Fesztiválra az ének- és zenekar újabb
bemutatóval jelentkezett. Ezúttal is a Mátyás templomban szólalhatott
meg Farkas Ferenc Vivit Dominus című zsoltára.
"Dávid 17. zsoltárának szövege sajátos módon időszerű
mostani, vívódással teli napjainkban - zenei feldolgozása
pedig Farkas Ferenc választékos és ékesen szóló stílusának
nagyszerű példája."
A zenei intézmény életében a 35. évforduló hozott egy merőben
más jellegű, de jelentőségében semmivel sem hasonlítható
fejleményt. Létrejött az István Király Zenei Alapítvány.
dr Fejéregyházi Sándor, az alapítvány kuratóriumának első
elnöke így foglalja össze.
"Az alapítványt Tóth Sándor (költő, későbbi országgyűlési
képviselő), Mohai László, dr Fejéregyházi Sándor, Szűcs
András, Légár Béla, dr. Lőrincz Ágnes (zenekari tagok szülei)
és az Ipari Fejlesztési Bank hozta létre 1989. március 10-én.
Célja az volt, hogy az alapítványhoz később csatlakozó,
abba befizető magánszemélyek és intézmények pénzéből részben
finanszírozza a szülőknek nagy anyagi áldozatokat jelentő külföldi
zenekari utakat, szerepléseket, illetve egyéb módón segítse
a különböző "Istvános" zenei együtteseket. Az
alapítvány vagyona örvendetesen nőtt az állandó támogatás
eredményeként, s rövidesen elérte a millió forintos nagyságrendet.
A támogatás igen sokrétű volt: útfinanszírozás (részben),
verseny nevezési díj kifizetése, hangszervásárlás, zenekari
tagok speciális képzésének segítése és így tovább.
Jelenleg Somlai Ottóné a kuratórium elnöke. Évente többször
ül össze a kuratórium a támogatási döntések megtárgyalására
és a támogatás fejlesztésének, bővítésének megtervezésére.
A kuratórium állandó, szerves kapcsolatban van a Szent István
Király Zeneiskolával, és szakmai (zenei) kérdésekben annak
igazgatójának, Záborszky Kálmánnak véleményére támaszkodik."
Az 1987-es nagysikerű koncertsorozat után két évvel ismét
meghívást kapott a zenekar Spanyolországba. Ezúttal a Szent
István Király Oratóriumkórus, valamint az Operaház művészei
- Csavlek Etelka, Takács Tamara, Molnár András, Berczelly István
- is a zenekarral tartott. A koncertek Valenciában és környékén
voltak.
A magyar muzsika ifjú követei Verdi Requiemjének bravúros,
brilliáns és egyben felejthetetlen előadásával tértek
vissza a Palau koncerttermébe. A nagy létszámú zenekar és kórus
tagjai - lelkes karnagyuk, Záborszky Kálmán vezénylésével -
odaadással adták elő ezt a csöppet sem könnyű művet. A
budapesti fiatalok átszellemültek ott, ahol a darab azt megkövetelte,
kifejezően jelenítették meg a haragot, a gyengédséget, a
szomorúságot és a kegyeletet. Az előadással nagy sikert
arattak a Palauban."
/Las Provincias, Valencia, 1989. március 28./
Egy évvel később, újra Spanyolországban...
Bárcsak nekünk lenne a konzervatóriumunkban és a zenekaraink
között ilyen figyelemre méltó ifjúsági együttesünk.
Nemcsak arra voltak képesek, hogy Mozart Requiemjét oly
gondosan adják elő, hanem brilliáns volt Kodály: Felszállott
a páva előadása is."
/Las Provincias, Valencia, 1990. április 15./
1991 jelentős eseménye, hogy augusztus 23-án a BBC Rádió
harmadik csatornája a zenekar másfél órás koncertjét sugározta.
A műsoron Honegger: Pacific 231, Poulenc: Stabat Mater, Lajtha László:
Mise szerepelt. A koncertet Heinz Artl és Záborszky Kálmán
vezényelte. A lübecki Johanneum Gimnázium vezetője, Heinz
Artl, már a nyolcvanas évek végétől a zenekar rendszeresen
visszatérő vendégkarmestere.
Ez év fontos híre: fölvirradt a reménye annak, hogy saját épülethez
jussanak az immár gimnáziumi kereteket messze túlnőtt együttesek.
(Ekkor a gimnázium igazgatója már Szakáll Istvánné). Mivel
a szándékot Antall József miniszterelnök valamint Andrásfalvy
Bertalan művelődési és közoktatási miniszter is támogatta,
kezdetét vette a bizakodás, hogy a Columbus utcai volt pártház
épületét az immár 1300 növendéket és 130 tanárt felölelő
intézmény kapja meg. A támogatás a kerületi önkormányzat
és a Polgármesteri Hivatal részéről is megmutatkozott.
Az István zenekarnak és a többi együttesnek otthont adó jó
öreg kerület, Zugló is jelentős évfordulóhoz érkezett 1992-ben,
150 év telt el a kerület életében. A Nemzeti Sportcsarnok tehát
újabb "csúcsjavítás" színhelyévé vált ebből az
alkalomból. A kerületi jubileum rendezvénysorozatának záró
eseményeként Carl Orff Carmina Buranaját hallhatták a jelenlévők,
mintegy ötszáz énekes és zenész előadásában. Magyarországon
ekkora létszámú előadói gárdára még nem volt példa ennek
a műnek az előadásában - ez tehát önmagában véve is nagy
élmény -, de az, hogy kifogástalanul szólalt meg a szólóénekesekre,
vegyes- és gyermekkarra, valamint zenekarra komponált mű,
teljessé tette a produkció értékét. Az István Zenekaron és
az Oratóriumkóruson kívül a kerület kilenc általános és középiskolájának
gyermekei énekeltek. Egyáltalán lehetséges, hogy valaki
kimaradt ebből a kerületben?
"Ti engem Mesternek hívtok, és nem kérdeztek engem . . .
Ha egyszer örökre elvesztek, ne okoljatok engem." - ez a
felirat áll a középkori lübecki Krisztus-szobor talapzatán.
Ránki György fedezte fel magának ezeket a gondolatokat, hogy Jézus
panasza című melodrámájának alapjául szolgáljanak. A 85 éves
szerző, barátsága jeléül a zenekarnak és karnagyuknak, Záborszky
Kálmánnak ajánlotta fel a művet. A Pesti Vigadóban, 1992 márciusában
hangzott fel a figyelmeztetés, minden idők álságainak veszélyeire
utalva. Időszerűsége vitathatatlan, aktualitása és fő üzenete
mindannyiunkhoz szól. Az avatott előadás a televízióban és
a rádióban is felvételre került.
Carl Orff művének, a Carmina Buranának előadása óriási tőkének
bizonyult. Nemzetközi híre kelt a zenei kombinát produkciójának,
melynek eredményeképpen lehetőség nyílt a mű előadására
német közönség előtt is. A müncheni Carl Orff Gimnázium, névadója
halálának 10. évfordulóján ennek a műnek az előadásával
szeretett volna tisztelegni emlékének. Szinte magától értetődően
a magyar együttes neve merült fel a megemlékezés szervezésekor.
Nem kellett csalódniuk a münchenieknek - tomboló lelkesedés
és tapsvihar igazolta a jó választást. Ez is 1992-ben történt.
Szintén ennek az évnek a krónikájához tartozik az angol
karvezetőnő, Susan Dighby vendégszereplése. Igazi zenei
csemegének számító, kizárólag angol zeneműveket bemutató
műsort állított össze az István Király Oratóriumkórus számára.
A Pesti Vigadó falai között olyan darabok hangzottak fel,
amelyeket a kórusnak egyébként nem lett volna módja elénekelni
. . .
1992 nyara egy újabb magyarországi ősbemutatót jelentett a
budapesti Szent István Gimnázium zenekarának és énekkarának.
Paul McCartney, az egykori Beatles-tag Liverpool Oratóriuma
szerepelt a Margitszigeti Szabadtéri Színpad műsorán.
"Komolyan elfog az izgalom, ha arra gondolok, hogy
Budapesten is bemutatják egy ilyen brit fickó művét, mint én.
Nekem ugyanis Magyarország teljesen egzotikus hely."-
nyilatkozta Paul az MTI-nek. A 95 perces zeneművet Medveczky Ádám
vezényletével vitte sikerre a társulat, Pitti Katalin, Takács
Tamara, Daróczy Tamás és Begányi Ferenc énekelték a szólókat.
Ez már zenetörténelem!
Egyáltalán, telhet el úgy év a Szent István Gimnázium
Szimfonikus zenekarának és István Király Oratóriumkórusának
munkásságának során, hogy nincs újabb ősbemutató? Válasz
helyett az újsághír :
"Az államalapító Szent István hitvesének, Boldog Gizellának
állít emléket Vavrinecz Béla zeneszerző-karmester Gizella,
az első magyar királyné című oratóriuma, amelynek librettóját
dr. Szántó Konrád ferences egyháztörténész, egyetemi tanár
írta.
Az ősbemutató helyszínéül az egykori magyar fővárost,
Esztergomot választották. A zsúfolásig megtelt Ferences
templomban a Szent István Gimnázium Szimfonikus Zenekarának és
Oratórium Kórusának, a Budapesti Kórus szólistáinak, a
Hatvani Vegyeskarnak, a Hermina úti Liszt Gyermekkórusnak, továbbá
Virágh Endre orgonaművésznek a közreműködésével csendült
fel a mű, amelyet a szerző dirigált. A szólisták névsora:
Georgina von Benza, Németh Judit, Németh Gábor, Derecskei
Zsolt és Szüle Tamás operaénekesek, Hamar Péter tanuló és
Faragó Laura énekművész."
Monumentális vállalkozás - talán csak a templom falai szabták
meg a határt.
Az Euroradio Nemzetközi Ifjúsági Zenekarok sorozatát az István
zenekar 1993. április 12-i, zeneakadémiai koncertjével
nyitotta meg, amit európaszerte egyenes adásban közvetítettek.
A sorozatban 12 európai ország ifjúsági zenekara mutatkozott
be.
Ez az év azonban egy súlyos veszteséget is tartogatott. 1993.
május 13-án már halálos betegen eljött elbúcsúzni a
nagyszerű barát és muzsikustárs - Brenton Langbein.
Annyi közös élményben és sikerben alkotó közreműködő. Röviddel
később meg is halt, június 6-án Utolsó pillanatban is
gondolt magyar barátaira. Végakaratában úgy rendelkezett,
hogy a búcsúztatás koszorúpénzét utalják át az István
zenekarnak. A Zene Világnapján rendezett hangverseny a Zeneakadémián
az ő emlékét idézte. Személye sok zenekari tag számára
felejthetetlen. Ez derül ki az emlékhangverseny alkalmából
megjelentetett különleges műsorfüzetből is, ahonnan most két
idézetet megismétlünk:
"Eljött közénk két héttel a halála előtt. Mi hajtotta
a lelkét, hogy halálosan kimerülve a gyilkos sugárkezelésektől,
félig roncs testtel repülőre üljön, Magyarországra jöjjön
és velünk legyen? A szeretet. Mert az egész zenekar az övé
volt. Úgy szeretett minket, mint a jó szülő a gyermekeit."
/Mericske Zoltán zenetanár, az ütőszólam egykori vezetője/
"Megdöbbenéssel értesültem Brenton Langbein haláláról.
István zenekaros éveim alatt sok vendégkarmester is dirigált.
Kedvenceim Ferencsik János és Brenton Langbein voltak.
Egyenrangú partnerként és szeretettel irányította a
zenekarban ülő ifjú emberkéket. Egyik legszebb élményem a zürichi
Tonhalle-ban közösen előadott Tenger, Debussy műve. Az általa
vezetett svájci ifjúsági zenekarral együtt játszottunk. Egy
monstre együttes, amelyben nagy megtiszteltetésnek éreztem,
hogy én lehettem a koncertmester. Csak a csellószólamban ült
vagy 20 csellista, és ahogyan az első tétel nagy csellóállása
akkor felhangzott, azt se előtte, se azóta olyan gyönyörűnek
nem hallottam."
/Konrád János, Holland Filharmonikus Zenekar - szólóbrácsa/
1993 nyarán a zenekar első ízben járt Angliában, és hazafelé
Unterschleiheimben (Németország) is adott egy koncertet.
Nagyzási hóbortban szenvednek a magyarok? Szimfonikus
zenekarnak nevezi magát egy gimnáziumi együttes, Wagner:
Trisztán és Izolda nyitánya mellett Bartók Concertóját
akarja eljátszani? A zenekar a nyitányt tiszta hangzással, és
hivatásos szintű interpretációval szólaltatta meg. Ez nem is
lehet gimnáziumi zenekar! Még a legfiatalabb tanulók is nyilvánvalóan
olyan gazdag zenekari gyakorlattal és hangszeres készséggel
rendelkeznek, mint nálunk legfeljebb a zeneművészeti főiskolák
végzős hallgatói. Bartók Béla Concertója alatt született
valami, ami csaknem megfoghatatlan. Sikerült a szimfonikus
zenekarnak a mű tökéletes előadása, karnagyuk Záborszky Kálmán
körültekintő, temperamentumos vezetésével, amelyben minden
hangszer és hangszercsoport szólisztikus feladatot kapott."
/Süddeutsche Zeitung, 1993. júl. 16./