![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
Az elkövetkezendő években pedig zajlottak az immár kiteljesedett hagyományok szerint a koncertsorozatok. Bérleti előadások, vidéki turnék csakúgy, mint a külföldi vendégszereplések. Majd pedig elkövetkezett 1984, az együttes fennállásának
30. évfordulója
Előzőleg a zenekar Strauss-esttel vett búcsút
az óévtől, a Zeneakadémián.
"Idősebb Johann Straussról elmondható, hogy szinte egész
életműve alkalmas a felszabadult vidámság hangulatának
megteremtésére. Mégis dicséret illeti e műsor összeállítóit,
amiért nem az olcsó hatások lehetőségeit aknázták ki ez
alkalommal, hanem a nagyobb lélegzetű színpadi művekből
adtak elsősorban ízelítőt, két kiváló operaházi szólista,
Pitti Katalin és Fülöp Attila, valamint a gimnázium vegyes
karának közreműködésével. Brenton Langbein klasszikus
Straussot formált, lehántva erről a zenéről az oly könnyen
reátapadó érzelmesség sallangjait."
/Magyar Nemzet, 1984. I. 3. Pándi Marianne/
Harminc év. Bizony akadtak olyan pillanatai is, amikor egy másvalaki
a Tanár Úr helyében már föladta volna a játszmát. Ő
azonban kikezdhetetlen akaraterejével minden akadályon átküzdötte
magát. Nemcsak karmestere, hanem egyúttal menedzsere is volt a
kis zenekarnak, amelyből az ő irányításával diadalmasan
kibomlott egy 80-90 tagú szimfonikus zenekar. Mindennapos szívós
munka és zenei szakértelem húzódik meg a nemzetközileg is
ismert és elismert eredmények mögött. Fölismerte, mekkora
lehetőség rejtőzik abban, hogy a zeneiskola és a gimnázium támaszkodhat
egymásra. Erre az együttműködésre már föl lehet építeni
- ő nevezte így - egy zenei piramist. A régebbi zenekarok
szervezői gyakran panaszkodtak amiatt, hogy a diáknemzedék-váltások
lehetetlenné teszik a zenekar színvonalának megőrzését, nem
is szólva a színvonal emeléséről. Nos, Záborszkynak sikerült
megoldania ezt a feladványt is, éppen azzal, hogy egyszerre és
egyformán egyengette a zenei tehetségek áramlását a zenei képzés
lépcsőin fölfelé és az iskolába visszafelé. Így a hazai
zenekari utánpótlás talán legnagyobb hatású központjává
vált intézete. Harminc év alatt több száz olyan zenészt képezett
ki, akik ma zenetanárok valahol, vagy legalábbis zeneértők. A
státusát illetően teljes mértékben amatőr zenekar profi színvonalon
játszik. Repertoárjuk felveszi a versenyt bármelyik
nagyzenekaréval.
"Elvileg a nagyközönség is részt vehet műsorainkon -
nyilatkozza - de gyakorlatilag minden jegy elkél az iskolában.
Mostanában, amikor a könnyűzene annyira eluralkodott a
fiatalokon, a mi tanítványaink túlnyomó többsége úgy kerül
ki innen, hogy érti és szereti a klasszikus zenét. Ennek hatását
napról napra érezzük és tapasztaljuk a gyerekeken. Nem akármilyen
feladattudat kell ugyanis ahhoz, hogy egy gimnazista diák a
rengeteg tanulnivalója mellett vállalkozzék a heti háromszor
három óra zenekari próbára, amit még otthoni gyakorlással
is ki kell egészíteni, nem is beszélve a fellépésekről. A
zenének különben is nagy a fegyelmező ereje. Nem lehet egy
dallamba egy fél taktussal sem előbb vagy utóbb belépni."
/Köznevelés, 1984. április 27. Vati Papp Ferenc/
1984 nyarán a zenekar eljutott Tirolba, a festői Erlbe. A
Zenekari Hetekre a világ minden tájáról érkeztek fiatalok,
akikkel a zenekar két közös koncertet is adott. A hatalmas és
hideg betonépületben rendezett gálakoncerten Richard Strauss:
Halál és megdicsőülés valamint Berlioz: Fantasztikus szimfónia
csendült fel Alois Hochstrasser vezényletével. A játék
szenvedélye feledtette a rideg körülményeket.
Pontosan az évforduló évében óriási veszteséget kellett
tudomásul venni. A nagy tanítómester és őszinte pártfogó,
Ferencsik János elment. Így a megszokott zeneakadémiai ünnepi
koncertet nem lehetett a hagyományokhoz híven megrendezni. Sor
került a koncertre szeptember 23-án, de
"Az ünnepi szónokok ajkán Ferencsik János neve többször
is felhangzott, ami érthető és természetes, hiszen a zenekar
életének legnagyobb eseményeit azok a hangversenyek jelentették,
amelyeken ő állott a vezénylő emelvényen. Ennél jóval
meglepőbb volt azonban a kölcsönösség ténye, az, hogy az
István-zenekar vezénylése a nagy karmester számára is örömet,
kedves kötelességet jelentett."
/Magyar Nemzet, 1984. szeptember 30. Pándi Marianne/
1984-ben a zeneakadémiai koncertsorozat nyitóhangversenyén
Verdi Requiemje hangzott el Alois Hochstrasser vezényletével. A
grazi karmester azon külföldi művészek sorába tartozik,
akikkel a zenekarnak éveken át tartó művészi kapcsolata
alakult ki.
A továbblépést két igen jelentős esemény jelentette. Az
egyik egy nagyszabású koncert volt a Budapest Sportcsarnokban,
Zugló az Új Nemzeti Színházért címmel. Műsorát különféle
ifjúsági zene- és énekkarok adták.
"A programban feltüntetve láttuk az I. István Gimnázium
Énekkarát és Szimfonikus Zenekarát, a XIV. kerületi Állami
Zeneiskola Tücsök zenekarát és Szimfonikus Zenekarát. A
zeneiskola Tanári Rézfúvós Együttesét, a KISZ Központi Művészegyüttes
fuvolazenekarát és az Ifjú Gárda fúvószenekart. Az ember
azt hihetné, hogy hatalmas szervezőmunkával a legkülönfélébb
helyekről toborozták össze az együtteseket. A valóság
azonban az, hogy mindegyik ének - és zenekar egyetlen épületből
jött, az I. István Gimnáziumból."
/Magyar Nemzet, 1984. június 30. Lukácsy András/
A másik kiemelkedő esemény a Zeneakadémián került sorra,
ahol Záborszky József új művét adták elő. Juhász Ferenc:
A szarvassá vált fiú kiáltozása a titkok kapujából című
versére komponálta a Tanár Úr. Tény, hogy ezzel is
szaporodott a zenekar által előadott ősbemutatók száma.
"Két éve véletlenül kézbe véve Juhász Ferenc verseskötetét,
ennél a költeménynél nyílt ki a könyv - mondja Záborszky
Tanár úr. - A lelkem mélyéig felkavart, nem hagyott nyugodni.
Olyan erős ihletettséget adott, hogy azonnal leültem a zongorához,
és komponálni kezdtem. Az élet új, nehéz problémáinak feszültségeivel
telített a vers, a nemzedékváltás gyötrelmeivel, a családi
körből való kiszakadás sokszor keserű fájdalmával. Ezt
igyekeztem zenémmel megragadni és kifejezni." Az ének- és
zenekart Záborszky Kálmán vezényelte.
/Esti Hírlap, 1984. V. 6. F. K./
Megemlítendő, hogy a gimnázium énekkara, dr. Fórizs József
hathatós segítségével ekkor szerveződött teljesen újjá -
Kálmán vezetése alatt. Ettől az időszaktól vette kezdetét
az a fejlődés, ami a későbbi Oratóriumkórus kifejlődéséhez
vezetett, és amely a zenekar teljesítményével egyenlő rangú
minőséget hozott létre.
Ekkorra tehát már hét zenekar működik összesen. Joggal vetődik
fel a kérdés - honnan van ennyi tehetséges, zeneszerető
gyerek? A Tanár Úr tudni véli a választ erre is:
"Frissek, egészségesek a zuglói gyerekek. Itt még van zöld
terület, ahol kedvükre játszhatnak is. S miután híre van már
a zenekaroknak, a többi kerületből is szívesen hozzák ide a
zenekari muzsikálás iránt érdeklődőket. Jól tudják, hogy
itt a felnőtt zenekarba nem a kortól, hanem a tehetségtől és
szorgalomtól függően kerülhetnek be, és ezért törekszenek
a nagyobb teljesítményekre."
/Esti Hírlap, 1984. XII. 21. Molnár Gabriella/
Az Istvános koncertek pedig valóságos iskolatalálkozók, ahol
régi növendékek és a maiak is ott vannak a nézőtéren.
Egy újabb névvel szaporodik a vendégkarmesterek sora,
Medveczky Ádám is vállal fellépést a Zeneakadémián a
zenekarral. Ugyancsak közös munka születik Antal Mátyással
is, aki a Budapest Kórus karigazgatója - Záborszky tanítvány.
Módszereiben bevallottan követi a Tanár urat, sőt, sok
esetben felteszi magának a kérdést - vajon a Tanár Úr ebben
a helyzetben hogy döntene? Csak vissza kell egy kicsit emlékeznie,
és ez segít.
Eközben István, az idősebbik fiú ismét itthon van, és
nagyszabású koncert jelzi munkáját. Ő a karmestere egy újabb
zeneakadémiai sikeres hangversenynek.
"Merész, sőt valósággal vakmerő feladatot vállalt a
karmester, amikor két olyan művet tűzött műsorára, amely
nemcsak zenei szempontból felettébb igényes, de technikai követelményekben
is az előadó-művészet magasiskoláját jelenti: Beethoven
Hegedűversenyét és Bartók Concertóját. És miután az István-zenekar
még sohasem szerepelt egy bizonyos színvonalon alul, még
sohasem okozott csalódást törzsközönségének, eleve
biztosra vehettük, hogy a feladatot, amit az együttes és
karnagya önmagának kitűzött, mintaszerűen meg is oldja. Kovács
Dénes ezzel a produkciójával pályája legnagyszerűbb szerepléseinek
számát gyarapította. A második számban fiatal művészeink
legjobbjainak ebben a páratlan együttesében, zenei utánpótlásunk
nélkülözhetetlen műhelyében professzionista felkészültséggel
és hozzáértéssel láttak neki a Concerto előadásának. Hibátlan
hangszerszólóik, példás összjátékuk, az öt tétel
folyamatosan logikus összefoglalása hallatán azt óhajtottam:
bár a kulturális fórum vendégei közül betévedtek volna néhányan
erre az estére!"
/Magyar Nemzet, 1985. november 23. Pándi Marianne/
Egy közlés a Budapesti I. István Gimnázium 1984-85. évi 83.
tanévének évkönyvéből:
Az I. István Gimnázium zenekarának 30 éves évfordulója
alkalmából Záborszky József karmester a Munka Érdemrend
arany fokozatát kapta.
Egy nagy veszteség is erre az időszakra esik, elhunyt a régi jó
barát és munkatárs, Kórodi András.