![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
No de folytassuk a siker-sorozattal, hiszen ahhoz, hogy itt
valami ilyesmiről van szó kétség sem férhet. A következő
tudósítás a János vitéz tokaji előadását adja hírül.
Tokaj már hosszú idő óta az egyik legfontosabb helyszíne
volt a vidéki előadásoknak - nem véletlenül, hiszen éppen
ez a város a Tanár Úr szülőhelye. Így 1977-re már komoly
hagyományai voltak az itteni Istvános koncerteknek, sőt
operaelőadásoknak. A Parasztbecsülettel kezdődött
1975-ben, következő évben a Háry Jánossal
folytatódott, és ezt követte a János vitéz.
A statisztéria már itt is nagy erőket vonultatott fel, hiszen
az István zenekar mellett a gimnázium énekkara és a budapesti
Acquincum táncegyüttes is fellépett.
Ugyanezt a János vitézt elvitte a Tanár Úr Gyöngyösre is:
"Egymástól térben, hivatásformában távol eső intézmények
- Operaház, Madách színház, a pesti I. István Gimnázium,
Acquincum táncegyüttes, gyöngyösi Berze-Nagy dalosok - igenis
egyesíthetők, ha a szervezők mindannyiójukat érdeklő ügyet
csillantanak fel előttük. Még az állami gazdaság lovászai
is szívesen öltöztek huszárnak, hogy a közönség önfeledt
ujjongása közepette többször átvágtassanak a hatalmas, ügyesen
felosztott színpadtéren."
/Népújság, 1977. július 31. Moldvay Győző/
A következő évben a tokaji Kossuth tér ismét szabadtéri színpaddá
vált. Ekkor a Bánk bán került színre,
Zsurzs Éva rendezésében.
"A zárt kis tér este hét órára zsúfolásig megtelik
emberrel. Az időjárás kegyes. A reflektorok megvilágítják a
teret szemből lezáró domboldalon a templom hófehér falait. A
torony ablakában a fekete zászló a pápát gyászolja. Díszlet,
igazi. Illik az előadáshoz. Nyolcvanöt ifjú muzsikus hangszerén
szólal meg nemzeti operánk Záborszky József karnagy pálcájának
intésére. Ettől kezdve már nem szól más, csak a muzsika. Az
első felvonás után hat, a második után nyolc, az előadás
után tizenkét vastapsot számolok."
/Magyar Nemzet, 1978. augusztus 20. Csillag István/