![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
Az évente adott 25-30 koncert mindegyikét talán nem is
szabad mind felidézni, pedig mindegyik különlegesség, zenei
csemege a maga nemében. Kiragadva a fontosak között kiemelkedőt
álljon itt ismét a kritikusok véleménye:
"Az idei második bérleti esten illusztris vendégeket
szerepeltetett az István zenekar: a Zürichi Ifjúsági
Kamarazenekar nálunk már jól ismert együttesét. A műsor összeállítása
módot adott arra, hogy a zürichi együttes külön is bemutassa
képességeit, majd a záró számban, Debussy: A tenger című
zenekari művének előadásában vendégek és vendéglátók szövetkeztek.
Brenton Langbein elegáns és megnyerő karmester, nyilvánvalóan
hatékony pedagógiai eszközök birtokában neveli kamarazenekarát.
Debussy remekműve monstre együttesen hangzott fel. Az előadói
szempontból igen nehéz és igényes művet fergeteges sikerre
vitte az István zenekar és a Zürichi Ifjúsági Zenekar közös
vállalkozása."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1974. október, Pándi
Marianne/
"Különös koncerteste volt Budapesten. Kodály születése
napján (dec. 16) két Psalmus Hungaricus hangzott fel egyidőben:
egy az Erkel Színházban, s egy a Zeneakadémián. Kodály, ha
élne, alkalmasint a másodikra ment volna el. Ugyanis az I. István
Gimnázium Szimfonikus Zenekarának hangversenyén eddig még
soha nem hallott, páratlan esemény részesei lehettünk: háromszáz
diák ajkán zengett fel a Psalmus, ez a felnőtt torkokat is próbára
tevő, hatalmas mű. Az István Gimnázium, az Eötvös Gimnázium
és a Május 1. úti Zenei Általános Iskola hét-tizennyolcéves
fiai és leányai birkóztak meg a magyar zeneköltészet
bibliahangjával. Túlzás nélkül, megrázó élmény volt
hallani a tiszta gyerekhangokon bátran szárnyaló dallamíveket.
Forró sikert arattak. Kodály büszke lett volna rájuk."
/Esti Hírlap, 1974. XII. 17. Firon/
A Környei-Záborszky szerzőpár már egyszer létrehozott egy
bemutatásra méltó alkotást, igaz? Egy évvel korábban a székesfehérvári
Requiem Mátyás királyért talán kellő bátorításul szolgált,
és 1975. május 10-én már bemutatásra kész az újabb mű:
Hommage a Jean-Henri Dunant, a Vöröskereszt Világnapja alkalmából.
"A homofon és kontrapunktikus szakaszok váltakozásában
komponált tétel megrendítő hatású, s a koráldallamban jut
el tetőpontjához. A befejező szakasz a gyötrő fájdalmak
enyhülését ígéri a Vöröskereszt segítségével."
/Magyar Nemzet, 1975. május 18. Nagy Olivér/
Hogy a gyötrő fájdalmak megenyhüljenek,
az otthonból kivertek otthont leljenek,
a könny apadjon, és kinek a lelke seb:
egy jó hírtől legyen reményben lelkesebb.
Üdítse fel csillagsugár rab éjjelét,
ha elfeledte már a szabadság nevét.
Ha egy zenekar megéri a 21. évét, nagyjából kialakultnak
tekinthető a helyzete, a közönség már jól ismeri, elhelyezi
az adott értékrendben és ki-ki ízlése és lehetőségei
szerint látogatja az általa kínált műsorokat. Lehetséges-e
innen a továbblépés? Mik lehetnek azok a tényezők, amelyek
ebből a már viszonylagos "kényelemből" még tovább
vezetnek? A korabeli írásokból érzékletesen kirajzolódik ez
is:
"Nem kis keserűséggel kell megállapítanunk: az I. István
Gimnázium Szimfonikus Zenekara jelenleg az egyetlen olyan
hangszeres együttesünk, amely - immár évek óta - példát
mutat arra, hogy lehetőségeink lennének intenzív és eleven
zenei kultúra megteremtésére. Mit sem ront az együttes jelentőségén,
hogy a gimnáziumi tanulók mellett hivatásukra készülő vagy
éppen hivatásos muzsikusok is együtt muzsikálnak. A többség
a leendő, igényes és zeneszerető hangversenyhallgató -
foglalkozása szerint bármi lehet majd. Nem lenne érdemes
kritikát írni olyan együttesről, amely csak a zene szeretetét
tudja bizonyítani. Ez a zenekar az elmúlt évek során mind előbbre
tudott lépni a zene interpretálásának teljességében is."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1978. február, Sz. Farkas
Márta/
"Az évek folyamán megszoktuk már, hogy létezik
Budapesten egy középiskola, amelynek rendszeresen koncertező,
mégpedig igényes művek megoldására vállalkozó szimfonikus
zenekara van. S hogy az együttes szép és lelkes munkáját mások
is komolyan veszik, nemcsak a Filharmónia rendezte bérletsorozat,
a zsúfolt ház jelzi, de az is, hogy rangos, kitűnő művészek
vállalkoznak vezénylésükre, a velük való együttmuzsikálásra."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1977. október, Hamburger
Klára/
Megvan az egyik momentum. Az eddig kialakult baráti és szakmai
(ebben a sorrendben! - a szerk.) együttműködés tovább
folytatódik. Ferencsik János és Kórodi András érdeklődése
változatlan a zenekar iránt. Ízelítőül megint két kritika
részlete kívánkozik ide:
"Hivatásos zenekarhoz méltó volt a műsorválasztás. A
legteljesebb elismeréssel kell szólni - a zenekar kitűnő előkészítése
mellett - az est vezető karmesteréről, Kórodi Andrásról. Előadóművész,
karmester és pedagógus volt egy személyben. Elképzeléseit
megalkuvás nélkül, de a lehetőségekhez alkalmazva érvényesítette."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1978. február, Sz. Farkas
Márta/
"Kiemelkedő eseménye volt a hangversenynek Bartók Concertójának
megszólaltatása. Köztudott, hogy ez a mű mily roppant
feladatot ró a mindenkori játékosokra. Ezekkel a nehézségekkel
nagyban-egészében sikeresen, sőt igen számos helyen példásan
birkóztak meg az I. István Gimnázium Szimfonikus Zenekarának
fiatal muzsikusai. Nagy része lehetett ebben az előadást megelőző
igen gondos és alapos próbamunkának, de legalább ilyen része
volt ebben Kórodi András kiváló irányításának is. Neves
karnagyunk mintha lélekben maga is közösséget vállalt volna
a zenekar ifjú zenészeivel. Karmesteri gesztusai oly szemléletesen
tolmácsolták a mű zenéjének minden emocionális fordulatát,
hogy a szólamukat jól ismerő zenekari tagoknak talán már a
kottájukat sem kellett figyelni, hanem csupán az ő kezét,
amely mindent megrajzolt, mindent érzékeltetett."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1978. december, Szekeres Kálmán/
Az a bizonyos momentum: Lukács Ervin is csatlakozik a vendégkarmesterek
sorába, azaz újabb kiváló szakember ismerkedik meg a
zenekarral, annak munkájával és teszi lehetővé, hogy az ő
munkamódszerét, szakmai tapasztalatait a zenekar elsajátítsa.
"Mozart Requiemje minden bizonnyal szívügye Lukács
Ervinnek. A legnagyobb koncentrációval igyekezett a csodálatos
műről benne élő művészi koncepciót, illetve abból mennél
többet, megvalósítani. Ezért az áldozatos, művészi alázatot
követelő, zenei missziót jelentő munkájáért több elismerés
illeti, mintha nagy gyakorlatú, hivatásos együttes élén állt
volna."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1977. november, Hamburger
Klára/
Hasonlóan bővül a szólisták névsora is, az eddig már
megszokott nevek mellé Vermes Mária is bekerül, kitűnő előadások
egész sorozatával színesíti a palettát.
Egy következő momentum itt mutatkozik meg:
"A műsor második felében Bach úgynevezett Karácsonyi
oratóriumának, ennek a hat kantátából álló sorozatnak első
és utolsó darabja csendült fel. Az ember joggal csodálkozott
el, hogy micsoda organizációja lehet ennek a zenekarnak, ha
minden további nélkül Bach-trombitákat és oboa d'amorékat
tud ilyen tehetséges játékosainak rendelkezésére bocsátani!
(Hadd dicsérjem meg mindjárt ebből az alkalomból az első
trombitást, meg az oboistákat, akik részint virtuozitásukkal,
részint muzikalitásukkal tűntek ki.)"
/Országos Filharmónia Műsorfüzet 1979. január, Barna István/
Tehát: mi is volt a Tanár Úr egyik első és legfontosabb
elve? A hangszervásárlás - ami nyilvánvalóan meg is maradt.
Lássuk tovább, még merre halad a kitekintés. Egy újabb
fontos elem fedezhető fel:
"Veroszta Magda szólaltatta meg a koncert második részében
Kadosa Pál Concertinóját, biztos technikával, átéléssel,
sikeresen. Csak dicsérendő, hogy Záborszky a kortárs zene felé
is vezeti ifjú hallgatóit, ami nem könnyű utat ígér, de
olyat, melyen feltétlenül el kell indulni. S hogy nincsenek a
fiataloknak zenei "előítéletei", mi sem bizonyítja
ékesebben, mint e Concertino harmadik tételének játékos, vidám
életre keltése."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1979. március, Juhász Előd/
Íme tehát egy újabb kimeríthetetlen kincsesbánya: a kortárs
zeneirodalom.
Természetesen az 1978/79-es zeneakadémiai koncertsorozat sem
volt elképzerlhető Ferencsik János vezénylete nélkül. 1979.
február 27-én a műsor ez volt:
Erkel: Hunyadi László nyitány, Csajkovszkij: Rokokó variációk
és Beethoven: V. szimfónia. Siker-gyanús műsor, nemde?
"Nemcsak a zenekar, talán az egész iskola is büszke lehet
Záborszky Kálmánra, mint saját nevelésükre, hiszen az ott
kapott gondozottság bizonyára jelentősen segítette előre az
ifjú gordonkaművészt pályáján, hogy olyan magas fokú
technikai igényességnek is ilyen ígéretes tehetséggel tudjon
megfelelni, mint aminőt Csajkovszkij rokokó variációsora kérlelhetetlenül
megkíván."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1979. március, Molnár Jenő
Antal/
Tehát megint a saját nevelésű szólistáké a szó, illetve a
lehetőség. Mintha ezt már láttam volna korábban! Kiderül,
hogy a Tanár Úr nem tesz semmi egyebet, minthogy régóta dédelgetett,
és tegyük hozzá kiváló, elképzeléseit mindig a lehetőséghez
igazítva újra és újra megvalósítja, fáradhatatlanul építi
egyre tovább. Lehet, hogy ez az igazság?
25. évforduló.
A díszhangversenyre - a hagyományokhoz híven - a Zeneakadémián került sor 1979. március 11-én. A koncert vendégkarnagya, Brenton Langbein, Debussy, Csajkovszkij és Kodály műveket vezényelt.