![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
Ezenközben a zenekar már túl volt fennállásának 15. évfordulóján
is. Zeneakadémiai koncert volt a megünneplés módja. Íme a méltatás:
"A zenekar 15 éves fennállása alkalmából a Zeneakadémián
rendezett jubiláris hangversenyt külföldi karmester, Helmut
Steinbach, a frankfurti szimfonikus zenekar karnagya dirigálta.
Maradéktalan élvezetet jelentett a műsor első részének két
barokk kompozíciója, Telemann kétfuvolás Concertója (szólistái
Csetényi Gyula és Koltai Gergely), valamint Tartini d-moll
hegedűversenye, amelynek vezérszólamát vendég hegedűművész,
Alfred Breit játszotta, biztos muzikalitással, kifejező, meleg
tónussal. A hangverseny kiemelkedő eseménye volt Mozart C - dúr
(Jupiter) szimfóniájának átélt, muzsikálással telített előadása."
/Magyar Hírlap, 1970. március 3. Kollár Endre/
A vendégkarmesterek névsora tehát Helmut Steinbach-hal bővült.
Újabb kiemelkedő zenei esemény 1970. november 28., Zeneakadémia.
". . . az iskola zenekara, énekkara és irodalmi színpada
emlékezetes módon hódolt névadója, István király születése
évezredes, és Beethoven kétszáz éves születési évfordulójának.
. . . Százötvennyolc évvel korábban volt a mű pesti bemutatója
a Pesti Színházban (amely a mai Vörösmarty tér és Vigadó tér
között állott). A partitúra azóta némán feküdt, s most a
Zeneakadémia archívumából került az István Gimnázium tanárainak
és diákjainak kezébe. Nagy munka kezdődött. - A zeneakadémiai
hangverseny a legszebbek közé tartozik, amelyeket valaha
hallottam. Ezek a lányok és fiúk szívesen, lelkesülten, tudással
és kivételes érdeklődéssel muzsikálnak.
Mennyi végig nem gondolt kesergés hangzik fiatalságunk
magatartása, érdeklődésének állítólagos hiánya ellen! Ez
a nagyszerű hangverseny csak megerősített meggyőződésemben,
hogy áldozatkész és szenvedélytől fűtött munka is kell
ahhoz, hogy fiataljaink óriási érdeklődése helyes, érdemleges
irányba forduljon."
/Népszava, 1970. december 3. Rajk András/
A következő időszak sikereinek illusztrálására íme a
kritikák:
"Vállalkozó kedvük és merszük egy befutott nagy zenekaré
és nem is becsülve túl képességeiket, hiszen ami ott
fejlettebb tudásra, gyakorlatra alapozottan olykor csak egy-két
próba eredményeként jelentkezik, azt itt hosszas
lelkiismeretes gyakorlás, felkészülés hozza pódiumra... A jórészt
ifjúság köréből toborzott hallgatóság körében bizonyára
ezúttal is sok fiatal kapott kedvet, hogy a közös muzsikáláshoz
vezető úton maga is elinduljon."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1971. III. Molnár Jenő
Antal/
"Az I. István Gimnázium Szimfonikus Zenekarának tagjai
ezen a hangversenyen mind technikai, mind zenei vonatkozásban művelt,
képzett zenészek benyomását keltették. Nem amatőr színvonalon
játszottak, hanem a hivatásosokat ígérő képzettséggel, számos
közös élményt idéző, közös muzsikálással s őszintén
odaadó, fiatalos, szenvedélyes lendülettel...A hangverseny
kiemelkedő teljesítménye volt Kodály Páva variációinak előadása.
Ez az interpretáció ismét bebizonyította, hogy az a generáció,
amely a magyar népzenével kezdte. s mindvégig azzal szüntelen
kapcsolatban folytatta zenei tanulmányait, valóban anyanyelvi
fokon "beszéli" ezt a zenei nyelvet akkor is, ha nem
egyszerű, hanem igen bonyolult s minden vonatkozásban modern
alkotás tolmácsolását vállalja feladatául."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1971. V. Sz. Farkas Márta/
"Kurt Brass vezénylése alatt a zenekar, melynek tagjai zömmel
gimnazisták és konzervatoristák, kifejezetten professzionista
nívójú. Hangzásképe világos, telt és igen árnyalt: Meglátszik,
hogy lelkes fiatalok játszanak benne, akiknek számára a
zenekari játék nem unt rutinmunka, hanem magasrendű szórakozás,
sőt: lelki szükséglet."
/Országos Filharmónia Műsorfüzete, 1971. XII. Barna István/
"A jól sikerült, nívós hangverseny azt bizonyította,
hogy joggal vállalkoztak ekkora feladatra (Műsor: Kodály
Marosszéki Táncok, Bartók Táncszvit, Kadosa Pál Zongora
Concertino)."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1972. Hamburger Klára/
Nagy elismerés fogadta az együttes szereplését az amatőr
szimfonikus zenekarok fesztiválján is, amely a Budapesti Művészeti
Hetek egyik eseménysorozata volt:
"A XX. század magyar szerzői közül ki kell emelnünk
Bartók Két arckép c. művének színes, lényegre törő művészi
előadását az I. István Gimnázium Szimfonikus zenekarának
interpretálásában . . . Kodály Páva variációit, ezt a különösen
nehéz, bonyolult ritmikájú virtuóz igényű szimfonikus
darabot a fiatal együttes boszorkányos felkészültséggel,
megkapó "érettséggel", szinte kifogástalanul játszotta
el."
/Budapesti Népművelő, 1972. I. Nagy Olivér/
"Záborszky József egységes egésszé kovácsolta együttesét.
Nemcsak előadni, kottaképet leolvasni tanítja meg zenekarának
tagjait, hanem a zene legmélyebb rétegeihez kalauzolja őket: a
hangjegyek közötti és mögötti világba vezeti muzsikusait, s
együttesen tárják fel ezt a hallgató előtt. Mindvégig
pontosan azt érezhettük, hogy Záborszky célja csak részben a
lejátszás, sokkal lényegesebb számára az élménnyé varázsolás,
a kompozíciók szuggesztív életre keltése. Szép és vonzó műsort
választottak. (Cimarosa kétfuvolás koncert, Bach Parasztkantáta,
Grieg I. Peer Gynt szvit, Dohnányi keringő a Pierette fátyla c.
balettből) - Az utolsó műsorszám méltó befejezése volt
annak a koncertnek, melynek csak külsőségeiről mondhatjuk el,
hogy "ifjúsági", hiszen a felnőtteknek is dicséretére
váló művészi muzsikálás élményével gazdagodtunk."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1972. II. Juhász Előd/
Az az első Ferencsik-koncert egy másik, igencsak változatos úton
is elindította a zenekart. Emlékezetes, hogy akkor egy a
gyermek Mozart által írt opera ősbemutatójára vállalkoztak.
Úgy tűnik. ez volt a nyitánya az ilyen jellegű vállalkozások
egész sorának. Majdhogynem hasonló újdonság volt a Beethoven
István király oratórium, és 1972. május 8-án ismét
budapesti bemutató: Vass Lajos monumentális Mátyás oratóriuma.
"Az I. István Gimnázium Szimfonikus Zenekarának fiatal
muzsikusainak jó játéka, értékes, művészi munkája bizonyította,
hogy ez a feladat ilyen ifjú együttes számára is megoldható,
ha a képességek lelkesedéssel és biztos kezű irányítással
társulnak. Az oratórium interpretálásában jelentős részt vállalt
a Vasas Központi Művészegyüttes Énekkara és a Hunyadi János
Zenei Általános Iskola Gyermekkara (karigazgatók Vass Lajos és
Szabó Helga)."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1972. V. Sz. Farkas Márta/
Hirtelenjében képtelenség lenne ide felsorolni azt a számtalan
fellépést, külföldi utakkal tarkítva, amely ezt az időszakot
jellemezte. Már jól tudjuk a fel sem tett kérdésre a választ,
hát persze, a nyári táborok. Csak ott lehet ennyi művet előkészíteni.
Ekkor már Záborszky István (Pisti) is a zeneiskolánál
dolgozott. A tábor ezekben az években Tihanyban volt:
A tábornak meghatározott napirendje volt. A reggeli ébresztő
után mosakodás, majd reggeli. Ezután körletrend ellenőrzés.
Ezt eleinte a Tanár Úr, később a megbízott táborvezetők
ellenőrizték. Ezután a délelőtti próba következett. Ezt követte
az ebéd. Ebéd után szabadfoglalkozás volt, és igen, voltak
akik ezt az időt is egyéni gyakorlásra használták. Nem volt
kínosabb, mintha az ember a szólampróbán nem tudta lejátszani
a részét. Azért a többség a strandon találkozott. Fél négykor
azonban mindenki igyekezett vissza a táborba, mert négykor kezdődött
az összpróba. Ezt még egy koncert is követhette. A nap a
vacsora után 9 órakor a takarodóval zárult. Ezeket a tennivalókat
kivétel nélkül minden nap végigcsináltuk. Fegyelem, az volt!
Azzal együtt egy pillanatig se gondolja senki, hogy itt másként
viselkedtek a diákok, mint bármely más nyaralás alkalmával.
A próbák ideje alatt igazi műhelymunka zajlott és teljes értékű
előadások hangzottak el a koncerteken, de ami azon kívül
volt, az bizony külön kötetet tölthetne meg. A mai napig is
emlékeznek a tagok az egyes felejthetetlen epizódokra. Potzmann
János például erre :
"Az egyik legkorábbi tábor Gyöngyösön volt. Egy diákszállón
voltunk elszállásolva, és koncertünk volt aznap este. A diákszálló
konyhásai közölték, hogy nekik az már nagyon késői időpont,
nem lesz vacsora. A Tanár Úr nem jött zavarba. A nagyobb tagok
segítségével ő főzött vacsorát az egész társaságnak.
Az egyik nyári tábor alkalmával a Balatonnál voltunk. Az
iskolaépületben kaptunk szállást, a közös folyosót néhány
szekrénnyel osztották lány- és fiú szakaszra. Esténként,
mikor a fiúknak eszébe jutott, hogy meg kéne látogatni a lányokat,
a Tanár Úr ott állt a szekrényeknél. Felajánlotta, hogy aki
több fekvőtámaszt tud lenyomni, mint ő, az átmehet. Nem volt
látogató."
Novák Juli (és Aga, a férje) szintén zenekarosok voltak, mégpedig
a tihanyi időszakban is:
"A tihanyi táborozáskor történt, hogy a zenekar összeismerkedhetett
Passuth Lászlóval, akinek ott volt háza. Az író nagyon
megkedvelte a zenekar tagjait, és mindig meghallgatta a
koncertjeinket is. Egyik este szerenádot adtunk neki, amiért
cserébe egy dedikált példány volt a jutalom a művei közül.
Egy korábbi, talán badacsonyi táborban történt a következő.
A zenekar egyik tagja, Szalay Pali brácsás rendkívül féltette
a hangszerét. Éppen ezért sohasem tartotta a fiúszobában,
hanem megkérte a lányokat, hogy hadd tartsa ott a hangszert. A
Tanár Úr rendszerint megbízta őt ügyintézési teendőkkel
is, ezért a próbára a lányok hozták a brácsát. Egyik
alkalommal, mikor szokás szerint az utolsó pillanatban beesett
a próbára, és mindenki már csak rá várt, mikor kicsomagolta
a gondosan bepólyált batyut, nem a saját hangszerét találta
benne, hanem egy húsz forintos játékhegedűt, amit a lányok közös
pénzen vettek, és előzőleg kicseréltek. Ekkor még a Tanár
Úr is, aki már türelmetlenül kezdte volna a próbát, jóízűt
nevetett. Természetesen a valódi hangszer is megvolt, sértetlenül.
A közösségi szellem szent volt, és sérthetetlen. A
zenekarban a fúvósok és vonósok két focicsapatot alkottak.
Rendszeresen meccsek zajlottak a két csapat között. Természetesen
nagy dilemma elé került, akinek vonós létére fúvós fiú
udvarolt, vagy éppen fordítva: hogy ő most kinek is
drukkoljon? Aki nem a zenekarbeli hovatartozását tekintette elsődlegesnek,
azt a Tanár Úr szigorúan felelősségre vonta - még a
zenekari tagság is megkérdőjeleződött egyes esetekben. Azért
ezek az ügyek többnyire elsimultak.
A takarodó 9 órakor volt, de voltak, akik ezt megpróbálták
figyelmen kívül hagyni. Az egyik fiú, aki notórius késő
volt a takarodónál, majdnem megjárta. Az ágyakban a derékalj
három matracból állt. Az ő ágyában a középső matrac helyére
egy lavór víz került., amelyet gondosan elsimított lepedő
takart. Szerencséjére időben észrevette az átalakítást, és
a lavór vizet "kiosztotta" a szomszédainak.
Történt egyszer, hogy három lánynak valamilyen okból nem
kellett az esti koncerten részt venni. Este a takarodónál a fiúk
tűvé tettek mindent a pizsamájuk után. Végre előkerültek,
mindenkié gondosan oda volt varrva a matraca aljára!"
Engedtessék meg, hogy ezen a helyen a szerkesztő is kapjon
lehetőséget egy tábori emlék felelevenítésére: valahányszor
a zenekar egyik tagja a tábor kezdésétől vagy befejezésétől
eltérő időpontban érkezett avagy indult, a fúvóskar zenés
fogadást rendezett a pályaudvaron. Soha olyan lelkesen nem szólt
a Radeczky induló, mint ezeken az alkalmakon. Hihetetlen volt a
fogadtatás is - elképzelhető, hogy az utazóközönség milyen
lelkesedéssel reagált a nem várt muzsikaszóra. Büszkék
voltunk.
Vég nélkül lehetne sorolni a tábori történeteket. A nagy
sikerek mellett ezek az emlékek is nagyon sokban hozzájárultak
a közösségi érzés fejlesztéséhez. Év közben is olyan jó
volt felidézni őket, vagy éppenséggel elkápráztatni az újonnan
jövőket ezekkel és sok hasonló csodálatosan leleményes kis
tréfával. Talán ettől is volt, hogy az újak nagyon hamar
otthon érezhették magukat a közösségben. Voltak is bőven.
Ekkora már kb. 240 muzsikus játszott a különböző szintű
zenekarokban. Már Záborszky Kálmán (Káli) állt a Tücsökzenekar
élén. Csak a "Tücskök" 50-en voltak!
"A 3. zeneiskolai év után ülnek először a pult mögé.
A legfontosabb pedagógiai célkitűzés velük kapcsolatban nem
kevesebb, mint hogy meg kell őket nyerni a rendszeres zenekari
muzsikálásnak. Nem kis feladat ez 10-12 éves gyerekek esetében.
Számukra nyilván felüdülést jelent a hegedűiskolai
gyakorlatok mellet egy ifjúsági zenei mű megtanulása,
ugyanakkor nehézséget jelent az együttesbe történő
beilleszkedés. Miután mindez csoportos foglalkozás, nyilván
érdekesebb, változatosabb az otthoni egyéni gyakorlásnál.
2-3 évi "tücsök" zenekari tagság után a többség
átkerül a "középső" zenekarba, amelyik már igazi
szimfonikus együttes és a klasszikus szimfónia irodalom elsajátítása
jelenti munkájának lényegét. A mintegy 60 tagú középső
zenekar évenként 3 koncert műsoranyagát tanulja meg, ezenkívül
4-5 iskolai ünnepségen is szerepel.
A kis szimfonikus zenekar legjobbjai kerülnek át 2-3 évi
zenekari muzsikálás után a nagy zenekarba. Aki tehát III.-IV.
gimnazista korában tagja lesz ennek az együttesnek, már legalább
4 éves zenekari gyakorlattal rendelkezik! A heti 2-2 próbán kívül
- ezek általában 3 óra tartamúak - gyakoriak a külön próbák,
és a próbák előtt tartjuk a szólampróbákat. Így válik érthetővé,
hogy az I. István gimnázium nagyzenekarának cseppet sem
szokatlan a Zeneakadémia nagytermének dobogója és az együttes
évek óta elmaradhatatlan a Vajdahunyad vára és a Halászbástya
nyári koncertsorozatairól.
A három szimfonikus zenekar mellett működik egy 52 tagú fúvószenekar
is. Eredeti műveket és átiratokat játszik a 12-14 éves diákokból
álló együttes. Ez a zenekar adja ma már a kis és nagy
szimfonikus zenekar fa- és rézfúvós utánpótlását is.
Szinte csak válogatni kell a jóképességű, zenekari
gyakorlattal rendelkező fúvósók között! (Kellemes gond egy
karmesternek.)
Ma már Záborszky István és Kálmán komoly segítséget
jelent édesapjuknak a zenekari nevelő munkában. Ez a családi
együttműködés a sok munka szerencsés megosztását jelenti,
és e nélkül ugyancsak veszélyben volna a zenekari kombinát működése."
/Parlando, 1973. június, Kollár Endre/
Wolf Magdi hosszú ideje tagja a zenekarnak, bár a leghosszabb
zenekari tagságot nem ő, hanem többek között Alpern András
(Hugó) mondhatja magáénak, aki kereken harminc éve került a
zenekarba. Magdi az előző cikk egy másik részében így idézi
fel zenekari tagságának kezdeti időszak:
"Emlékszem jól, milyen izgalmat jelentett az első próbajáték,
amikor felvettek a "kis" zenekarba. Utána sok-sok
otthoni gyakorlás kellett ahhoz, hogy helytálljak a szólampróbákon.
Meg kellett tanulnom "látni" a zenekarban, - egyszerre
a karmester kezét és a kottát - meg kellett szoknom, hogy a
magam játéka mellett figyeljek az egész szólamra, sőt az egész
zenekar hangzására is egy kicsit."
Újabb ősbemutató az egyre hosszabb listán: francia mű, a
preklasszikus Charpentier harminc éve véletlenül előkerült
Te Deuma. A siker olyan meggyőző volt, hogy a Filharmónia megvásárolta
a művet. A koncert a Zeneakadémián volt, 1973. december 10-én.
"Marc-Antoine Charpentier a korai francia barokkmuzsika
mestere. Ez az előadás is azt tanúsította, hogy az utókor
szemléletében a nagy mesterek árnyékába került zeneszerzők
alkotásai gyönyörködtető, friss hatású, érzelmekben
gazdag élményt teremthetnek a mai hallgatóság számára is. A
lendületes, mozgalmas, barokk fényű és dinamikájú előadásnak
szuggesztív inspirálója volt a karmester, kitűnő megvalósítója
pedig az együttes és a szólisták."
/Országos Filharmónia Műsorfüzet, 1974. január, Sz. Farkas Márta/
1974. május 19-e újabb bemutatót jelentett. Egy rövid hír a
Népszabadságból:
"Ősbemutató Székesfehérvárott. A Vörösmarty Színházban
Záborszky József zeneszerző és Környei Elek szövegíró
Requiem Mátyás királyért című zeneművét mutatta be
szombaton este a budapesti I. István Gimnázium Szimfonikus
Zenekara."
"Én a szerzőknek és az - igazán - örökifjú zenekarnak
tapsolok. Őszintén, szívből, egy nagyszerű szombat este emlékével.
Kötelességem betűkbe foglalt szobrot állítani egy kor sokat
bírált fiatalsága legjobbjainak, akikről lepereg a környezet
sokféle csábítása, akik képesek ellenállni oly vonzó kísértéseknek,
csábításoknak. Az elmúlt húsz évben öt nemzedék több,
mint háromszáz muzsikusa, vagy legalábbis a zenéhez értő,
zenét tudó diák hagyta el az Alma Mater kapuját. Közülük
negyven hivatásos zenészként, másik negyven zenepedagógusként
tevékenykedik szerte az országban."
/Magyar Nemzet, 1974. V. 28. Csillag István/
Ez mérlegnek sem rossz, és talán nézzünk is szét egy
kicsit, mert ekkor már eljött