![]() |
Szent István Király
Szimfonikus Zenekar |
És akkor jött Ferencsik János.
Ferencsik János - noha személyes
ismeretsége Záborszky Tanár úrral jóval korábbi - az ifjúsági
zenekar hírét Kórodi Andrástól hallotta, aki addigra már
rendeszeres vendége volt az Istvános koncerteknek, és a közös
sikerekről az Operában is beszámolt. Az első "Ferencsik-koncert"
1965 őszén jött létre.
"Első ízben bemutatták a 12 éves Mozart nálunk addig
ismeretlen szimfóniáját, amelynek eredeti partitúra-kéziratát
fényképmásolatban a salzburgi Mozarteum küldte meg számukra.
- Öröm velük muzsikálni - mondja Ferencsik János a próba szünetében.
- Forrásban lévő, fogékony nyersanyag, amely hajlékonyan,
gyorsan formálható, mert friss és fiatal. Érzik a dallamot, a
ritmikát és a színt, megértik az intenciókat. Igazán nem
"középiskolás fokon" zenélnek . . ."
/Magyar Nemzet, 1967. április 22., R. J./
"Záborszky Tanár úr most a "padban" ül az
iskola dísztermében, úgy izgul a hangverseny előtti próbán,
akár a vizsgázó diák. A zenekari pultok előtt gimnazista fiúk
és lányok. Ferencsik János vezényel. A karmesteri instrukciókban
nincs semmi "leereszkedés", a próba olyan
fegyelmezett komolysággal folyik, mintha a pultok előtt csupa
hivatásos felnőtt zenész ülne. A vendégkarmester jól ismeri
a kis zenekart, korábban is dirigálta őket."
/Tükör, 1965. december 7. Rátonyi János/
A vendégkarmesterekkel való munka már igazi rangot jelent, de
nem kis felelősség az együttes művészeti vezetőjének. A
Tanár Úr tökéletesen tisztában volt vele, hogy a buktatók
száma nem csekély, de az ellenkezője is igaz. Az István
zenekar a kellően megalapozott szakmai előélet eredményeképpen
Ferencsik János első számú kedvencévé lépett elő, és attól
kezdve minden évben koncertezett velünk legalább egyszer. Összesen
talán húszra tehető a Ferencsik koncertek száma. Rengeteg
személyes élmény is fennmaradt, se szeri se száma a dedikált
műsorfüzeteknek a régi zenekarosok között, akik rendületlenül
őrzik az ereklyéket. Tóth János emlékező sorai erről az időszakról:
Kezdetben, elég hosszú ideig, a zenekart Záborszky tanár úron
kívül más nem vezényelte. Ez a nevelés szempontjából nem
volt rossz. Egy idő után azonban nyilvánvalóvá vált, hogy e
tekintetben is lépni kell, hiszen a zenekar egyre ismertebb
lett, a Filharmónia rendszeresen foglalkoztatta. Az első idegen
karmester Kórody András volt. A zenekar nagyon szerette őt.
Mindig kedves, korrekt, a munkában nagyon igényes embernek
ismertük. Jól dolgoztunk együtt. Remek humorát, próba közbeni
szövegeit külön élveztük. Emlékszem, hogy egy első próbán,
végig nézve a zenekaron, felfedezte Mericske Bandi új, ezüstből
készült klarinétját. Megkérdezte, mi ez? Hát klarinét. Fújja
meg! Bandi megfújta. Igaz, ezüstfoggal is lehet rágni, mondta
Kórody. Na és Ferencsik János! Már az is nagy szó volt, hogy
ránk bízták a frissen fellelt Mozart szimfónia bemutatását,
de még ráadással Ferencsikkel! Először nagyon féltünk Tőle.
Azután később kicsit. Elég rossz híre volt, a zenészekkel
való bánásmódja miatt. Velünk azonban nem volt durva. Kiderült,
hogy remek pedagógus, aki néhány szóval fényt gyújt még a
legsötétebb fejben is, persze zeneileg. Világos utasításokat
adott, mindent helyre tett, és mi mindent helyre tudtunk tenni.
Azután leszállt a dobogóról, fordítva felhúzta a pulóverét
és elment. A vele adott koncertjeink a nagyon jók közé
tartoztak, magas mércével mérve is. Az átlagból is
kiemelkedett, amikor a Zeneakadémián Beethoven: Egmont nyitány,
D-dúr hegedűverseny és Brahms: I. szimfónia ment. Kovács Dénes
volt a szólista."
Herényi István is zenekaros volt az első Ferencsik-próba idején,
számára is akkora élményt jelentett ez, hogy szó szerint
tudja idézni a karmester szavait:
Herényi melléklet FerencsikrőlElső gimnazista voltam, amikor
tagja lettem az I. István Gimnázium Szimfonikus Zenekarának.
Nyolc évig maradtam tagja, de még a gimnáziumi évek alatt történt,
hogy Ferencsik János első ízben jött vezényelni a zenekart.
Később ez évenként megismétlődött, olykor nem is egyszer.
Az első alkalom azonban örökké emlékezetes marad, a többiekkel
is megbeszélve a dolgot tudom, hogy nemcsak az én számomra. Az
első találkozásra nagyon készültünk. Záborszky Tanár úr
felhívta a figyelmünket arra, hogy kit tisztelhetünk Ferencsik
Jánosban, és ő is nagyon odaadó munkát végzett. A műsoron
egy olyan Mozart szimfónia szerepelt, amit még nem mutattak be
Magyarországon. A szimfónia egy hatalmas tutti akkorddal kezdődik.
Sokat gyakoroltuk, hogy szépen, tisztán és egyszerre szólaljon
meg. Végre eljött a nap, amikor Ferencsik János meglátogatott
minket. Már percek óta feszülten figyeltük az ajtót, amikor
belépett. Azonnal, szó nélkül a dobogóra állt, és
felemelte a kezét. Ez fokozta megilletődöttségünket, és
szinte pisszenés mentes csöndben vártunk az első beintésre.
Minden tudásunkat beleadtuk az első akkordba, amikor végre eljött
az ideje. Az akkord olyan egyszerre és olyan tisztán szólalt
meg, mint még soha, de mielőtt még vége lett volna, Ferencsik
leintette. El nem tudtuk képzelni, hogy mi lehetett a baj. Újra
felemelte a kezét, és újabb próbát tett. A harmadik
sikertelen kísérlet után végre megszólalt:
- Kérem szépen, ez a hang személytelen.
A döbbenettől leesett az állunk. Ilyet még nem hallottunk.
Egy hang lehet hamis, tónus nélküli, nyers, kultúrálatlan,
stb., de azt, hogy "személytelen", még senki sem
mondta nekünk. A tanácstalanságot Ferencsik is megérezte,
mert azonnal magyarázatba kezdett:
Képzeljék el, mintha nem egyedül lennénk ebben a díszteremben,
hanem közönség is lenne. Mindenki válasszon ki a közönségből
egy személyt, és csak neki húzza! Szólaltassák meg a hangot
úgy, hogy csak ennek a kiválasztott - számukra kedves - személynek
muzsikálnak!
És akkor ott, az István Gimnázium dísztermében csoda történt.
A következő próbálkozásra sikerrel vettük az akadályt. De
nem csak Ferencsik volt elégedett az eredménnyel, hanem mi is
éreztük, hogy itt "valami történt". Nemcsak én,
hanem mások is. Egy hang, mindössze egy akkord, életre kelt.
Ettől kezdve a próba sokkal oldottabb légkörben folytatódott,
és ezzel kezdődött Ferencsik János és a zenekar barátsága,
amit csak az Ő halála szakított félbe. Ekkor sejtettem meg először
(ahhoz képest, hogy milyen régóta tanultam már zenét, elég
későn), hogy a zene több a hangok puszta egymásutánjánál.
Az évek során Ferencsik még sok-sok felejthetetlen élménnyel
ajándékozott meg minket. Megismertük bölcsességét, és élveztük
szeretetét, de az első megdöbbentő erejű találkozás részleteiben
is mélyen belém vésődött, s egyike volt legelső "misztikus"
élményeimnek"
Kaszás Mihályné (Havass Anikó) így emlékezik:
Mindig nagy örömmel és izgalommal vártuk Ferencsik János főzeneigazgató
vezényléseit a zenekar élén. Az egyik próbán Kodály Háry
János szvitje volt terítéken. Ebben a műben én a cintányér
(piatti) hangszeren játszottam. Megy a próba, mindenki tudása
legjavát adja, rettenetesen figyel..., amikor Ferencsik karnagy
úr leinti a zenekart. A maga morcosan kedves (gyerekekkel,
fiatalokkal mindig szeretett dolgozni!) módján odaszól az ütősökhöz:
Ki a cintányéros?! Remegő lábakkal álltam fel: Karnagy úr,
én. Ferencsik megnézett, majd így szólt: Magából jó anyós
lesz, mert jól üt!"
Sárközy Sándor, a zenekar egy hajdani ütőse, szintén személyes
emléket őriz egy Ferencsik-koncertről:
Egy este Ferncsik János vezényelte a zenekart a Zeneakadémián.
Ferencsik János, aki közismerten szigorú és pontos karmester
volt, meghagyta Schwimmer János ütősnek, hogy amikor a
darabban az éppen lecsengő decrescendo végén a fordulópontot
jelentő két hang a triangulumon közeleg, álljon fel, és úgy
mérje a két ütést a hangszerre, hogy az ne csak hallható, de
látható is legyen a közönség számára. Megbeszéltük
Janival, hogy majd én számolok, és majd időben jelzek neki.
Elérkezett a perc, és tréfából két taktussal előbb szóltam
neki. És most jött a nagyjelenet, amelyben négy másodperc
alatt egy görög dráma sűrűsödött össze. János, aki
mindenkinél bő egy fejjel magasabb volt, egy görög félisten
magabiztosságával felállt, és impozánsan a zenekar fölé
magasodott. Minden fej felé fordult. Jani magányos szirtisasként
uralva a teret, magában számolva lassan felemelte az ütőt. A
közönség lélegzetvisszafojtva figyelt. Ferencsik János szintén.
Egyetlen pillanatra megállt az idő...
És ekkor Jani felismerte, hogy nem tudni hol, de biztosan nem
ott tartunk. Gyorsan és hang nélkül leült. Gondolkozni már
nem volt idő, mert tényleg eljött a két ütés ideje, és
Jani, zavarában majdnem elejtve a trianglit, már a szék alatt
utána kapva gyorsan rásózott kettőt. Ettől a hangszer a földből
kibúvó zsenge tavaszi fű gyermekhangján, valahonnan a székek
alól szólalt meg. Ferencsik János villámló szemekkel, de
nagyvonalú megértéssel nyugtázta a mű csomópontjának újszerű
felfogását.
Jani a szünetben nem mert előkerülni, mi pedig Mericske
Zolival a nevetőgörcstől lila fejjel fuldokoltuk végig a
koncertet. A siker természetesen aznap este sem maradt el."
"Amikor egy alkalommal Ferencsik János a dán királyi
zenekart vezényelte, a tiszteletére rendezett fogadáson megkérdezte
tőle az uralkodó: "Mester, melyik zenekarral foglalkozik
ön a legszívesebben?" Ferencsik így válaszolt: "Felség!
Van Magyarországon egy ifjúsági zenekar, kitűnően muzsikálnak.
Velük.""
/Esti Hírlap, 1970. november 28. H.M./
Ugyanígy nyilatkozott négy évvel később is, egy tokiói sajtóértekezleten,
ahol a japán újságírók nem kis csodálkozására (akik amúgy
is sok mindent nem értettek zenei életünkkel kapcsolatban)
kiderült, hogy legtekintélyesebb karmesterünk egy ifjúsági
zenekart ilyen nagyra becsül.
Hovatovább egyre rangosabbak azok a kritikák is, amelyek immár
a zenei élet szerves részeként tekintett István zenekar
koncertjeiről értékeléseket jelentetnek meg. Pernye András
gyönyörű méltatása olyan értékrendbe helyezi a zenekar tevékenységét,
ami már jóval túlmutat egy amatőr együttes legmerészebb álmain:
"Bach III. Brandenburgi versenye Kovács Dénes vezényletével
igen szép és lelkes produkció benyomását keltette. Ez a kizárólag
vonósokat foglalkoztató, kényes remekmű még a profi
zenekarok előadásában is csak ritkán hangzik el minden
szempontból kifogástalan előadásban. Ezúttal azonban a lényegét
tekintve amatőr együttes olyan lelkesen és annyi odaadással követte
karmesterének ízig-vérig hangszeres ihletésű mozdulatait és
közismerten remek ritmusát, hogy sok minden szinte magától
megoldódott. Valóban megható és különleges élményt
jelentett ez az örömteljes együttmuzsikálás. Újból igazolódott
az előadóművészetnek az a rejtélyes törvénye, amely
szerint az adott, kisebb lehetőségek maximális valóra váltása
többet ér, mintha a nagyobb lehetőségeket csak felében-harmadában
valósítják meg. Ezek a lelkes fiatal muzsikusok olyan
igyekezettel és szeretettel játszottak együtt szólistájukkal,
hogy az igazi zenei pillanatok egész sorával ajándékozták
meg a hallgatóságot. Nyomatékos dicséret illeti Záborszky Józsefet
gondos és lelkiismeretes betanító munkájáért."
/Magyar Nemzet, 1969. december 20./
Amikor Pernye András ezt a véleményt leírhatta, akkor már a
zenei élet az I. István Gimnázium falain belül újabb
hatalmas támaszt kapott, egy évvel korábban. A Tanár Úr ezt
így idézi fel:
"1968-ban dr Mezei Gyula, a Fővárosi Tanács Művelődési
Osztályának főosztályvezetője javasolta, hogy létre kell
hozni a kerületi zeneiskolát. melynek igazgatójául engem
neveznek ki. Ettől a pillanattól kezdve a zenei oktatás minőségileg
új szakasza kezdődhetett meg. Gyakorlatilag intézménnyé vált
az eredeti kezdeményezés, és a tudatos előkészítés és
szervezés kiterjedhetett az utánpótlás kinevelésére, nem
egyszerűen hangszeres oktatással - hanem zenekari szinten.
Megalapítottam a Tücsök zenekart és a "középső"
zenekart. Ettől az időszaktól számítható az utánpótlás
rohamos javulása - így lehetséges az, hogy a zenekar munkája
még magasabb szintet érhetett el - és a folyamat ezzel nem zárult
le. Az együttes vegyeskarral is kibővült - ez létszámban és
összetételben is új minőség."
/interjú, a szerk. 1994/
dr. Fejéregyházi Sándor, egykori hegedűs és brácsista, ma
az "István Király Zenei Alapítvány" kuratóriumi
tagja ezt írja:
"1958-ban, VII. osztályos általános iskolásként, mint
legfiatalabb tag kezdtem zenekari életemet. Két bátyám már
zenekaros volt, ezért a Tanár Úr meghívott engem is. Meggyőződésem,
hogy már ekkor benne élt az egészen fiatal korosztály iránti
szeretet teljes bizalma, amelyből a Tücsök és a Középső
Zenekar született."
Joggal teheti fel bárki a kérdést, hogyan lehet ezt egy ember
energiájával elvégezni? Nos, ha a korábbi méltatások jelzőit
Záborszky József Tanár úrról ide egybegyűjtenénk, meglehetősen
egybehangzóan az a kép alakulna ki, hogy ő valóban képes
erre. Azért egyáltalán nem bánta, hogy ekkorra már fiai,
István és Kálmán is erőteljesen bekapcsolódtak a munkába.
Mindketten zenei pályára lépvén az évek során már rengeteg
tapasztalatot halmozhattak föl. Ők voltak azok, akik már
Ferencsik Jánoshoz is szakmai kérdésekkel fordultak a közös
fellépéseket megelőző próbákon. Saját bevallásuk szerint
rengeteget lehetett tanulni tőle. Istvánnak a karmesterképző
elvégzése, Kálmánnak a bécsi művészképző diplomája adta
meg a kellő "vértet".